lördag 28 juni 2008

Vissa dagar är värre än andra.

Idag är en sådan dag. Har den senaste timman på jobbet försökt få min brukare att förstå att man måste äta varje dag. Tyvärr är han av den uppfattningen idag att allt som någon säger åt honom ignoreras så han kan tillbringa sin tid med att prata om bajs för sig själv (för jag lyssnar då fan inte). I slutändan gav jag upp. Vill han inte äta så slipper han. Jag skiter i vilket. Jag anser mig ha relativt mycket tålamod, men när man sitter och pratar med någon i en timma och det är tydligt att de inte lyssnar så slutar jag bry mig. Det enda jag är intresserad av just nu är att få en lugn natt så jag kanske orkar komma hit imorrn. Om jag inte får sova några timmar inatt kommer jag att sjukanmäla mig imorrn. Jag kommer att ringa direkt när jag slutar och förklara att jag behöver mera vila en de 7 timmar jag har mellan skiften (Vad sägs om de 11 timmar som arbetsmiljölagen säger att man ska ha?). Just nu sitter han framför tvn och fortsätter samma ramsa han sagt ända sedan jag kom in genom dörren. Ibland smyger det sig in ett kontemporärt ord. Alldeles nyss sa han fotboll mitt i en mening (vilket är vad han sitter och tittar på).
Det är dock bara två veckor kvar till semestern. Om jag ska stå ut med den här skiten hela den tiden kommer jag att bli galen. Jag tror verkligen inte att jag passar som personlig assistent. Enda anledningen att jag jobbar kvar är att när det är lugna skift kan man sova i 8 timmar på ett 11timmarsskift. Det är lättförtjänta pengar. När det inte är ett lugnt skift får man (som idag) sitta och höra på enmanssamtal som till 95% handlar om avföring. Problemet är att det blir längre och längre mellan de lugna skiften. Anledningen att jag inte sökt något nytt är att jag kommer att ha semester i sommar. För första gången sedan jag gick ut åttan ska jag ha fyra veckors sammanhängande ledighet. Det är prio 1 just nu. Om det sedan fortsätter likadant efter semestern kommer jag att gå till varje industri, dataaffär, matvarubutik och allt annat som jag kan tänkas klara av att jobba med och söka jobb. Jag har i alla fall en säker inkomstkälla i höst. Den kommer att ge mig kring trettio kilopix. I nödfall kan jag gå tillbaka till mitt gamla jobb som svarttaxichaffis. Då hör man ungefär lika mycket skitsnack som här, men man får åtminstone svar om man ställer en fråga.
Jag vill för tillfället bara spy galla över världen, men jag håller mig relativt restriktiv. Förutom jobbsituationen är allt relativt bra. Enda problemet är att denna helg får jag bara uppleva livet utanför denna gudsförgätna arbetsplats i sjutimmars perioder varav åtminstone 5 tillbringas sovande.

Inga kommentarer: